شهدای بوشهر

Memories of Bushir Martyrs

شهدای بوشهر

Memories of Bushir Martyrs

شهدای بوشهر

سردار جنگهای نامنظم شهید علیرضا ماهینی

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
آخرین نظرات

اتفاق عجیبی در اردوگاه موصل 3 افتاد

چهارشنبه, ۲۵ مرداد ۱۳۹۶، ۰۴:۰۰ ق.ظ


خاطرات آزادگان دفاع مقدس

بر اثر فشارهای ممتد روحی روانی که از سوی عراقی ها به اسیران وارد می شد، افسردگیهای شدید، دامن گیر برخی از اسیران می گشت. هیچ روانشناس یا روانپزشکی هم قدم به اردوگاه نمی گذاشت. معمولاً همان پزشک عمومی که هفته ای یک بار به اردوگاه می آمد، به درمان این گونه افراد می پرداخت. تجویز قرصهای والیوم 10 و دیازپام، کار عادی او بود.

در سال 64 اتفاق عجیبی در اردوگاه موصل 3 افتاد. عراقی ها تزریق آمپولی را آغاز کردند که بعدها نزد اسرا به «آمپول میخی» مشهور گشت.

به محض اینکه این آمپول را به اسیر افسرده حال تزریق می کردند، احساس و درک زندگی، لبخند، کنترل ادرار و مدفوع را اسیر می گرفت. تا یک ماه آن اسیر نمی گذاشت کارهای خودش را انجام دهد. یک عضو بدن او از کار می افتاد. معمولاً زبان دیگر کارایی حرکت نداشت. آب ریزش زیاد بینی و دهان، بی حرکت ماندن دستها و عدم تحرک پلکها، از عوارض این آمپول بود. آن اسیر پس از گذشت مدتی، حتی نمی توانست کفشهایش را بپوشد و یا آن را درآورد. گاه بی اختیار می خندید.

پس از مدتی، وقتی راه می رفت، دستهایش در دو طرف بدنش آویزان بود. معمولاً یک نفر سرپرستی این گونه افراد را بر عهده می گرفت و کارهایش را انجام می داد. می گفتند که «این آمپولها را به فیل یا کرگدن هنگام زایمان تزریق می کنند». تزریق آمپول میخی، توطئه ای خطرناک بود که برای مدتی در اردوگاه رواج یافت و چند نفر از اسیران را در هم شکست.

راوی: «عبدالمجید رحمانیان»
  • آزاده بوشهری

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی