شهدای بوشهر

Memories of Bushir Martyrs

شهدای بوشهر

Memories of Bushir Martyrs

شهدای بوشهر

سردار جنگهای نامنظم شهید علیرضا ماهینی

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
آخرین نظرات

بمباران تأسیسات دشمن

چهارشنبه, ۲۶ مهر ۱۳۹۶، ۰۴:۰۵ ق.ظ

هواپیمای جنگی ایران

 

خاطرات خلبانان دفاع مقدس

آبان ماه 1365 مأموریتی برای انهدام تأسیسات و مخازن سوخت دشمن در منطقه‌ی جلولا، حدود سی مایلی شرق بغداد از ستاد نهاجا، ابلاغ شد. همچنین خواستند همه‌ مراحل اجرای عملیات را با دوربینهای نصب شده زیر بدنه و جلوی هواپیما ضبط کنیم، تا برای اولین بار یک کار مستند از حمله‌ هوایی از تلویزیون برای ملت پخش شود...

من و ستوان یکم ابوالفضل باقرپناهی کابین عقب، برای مأموریت انتخاب شدیم. بعد از مقدمات کار، به پرواز درآمدیم و برای جلوگیری از کشف توسط رادارهای دشمن، با ارتفاع 150 پا وارد خاک عراق شدیم.

دقایقی بعد روی هدف بودیم. بمب‌ها را دو تا دو تا روی تأسیسات ریخته و آتشی دیدنی بر پا کردیم. متأسفانه به رغم چند بار فشردن دکمه مربوطه، دو تیر بمب آخر رها نشد و روی مقر ماند. طبق دستوالعمل، چون هر آن احتمال رها شدن بمب‌ها وجود داشت، نباید از روی مناطق مسکونی و حساس رد می‌شدیم. بدتر از این، خطر افتادن بمب‌ها موقع نشستن بود که افکار ما را آزار می‌داد.

هنوز چند مایل از هدف دور نشده بودیم که عبور یک ستون پیاده زرهی دشمن با طول یکصد متر توجه‌ام را جلب کرد. از پشت ستون به سمت آن حمله‌ور شده، ابتدا با مسلسل شش لول فانتوم به سوی آنها شلیک کردم. همچنین تصمیم گرفتم در موقعیت مناسب، یک بار دیگر زدن دو بمب را امتحان کنم. خوشبختانه موفق شدم با پرتاب بمب‌ها تلفات و خسارات سنگینی به ستون وارد کرده و خود را از آن دغدغه خاطر رها کنم.

بعد از نشستن و بازبینی متوجه شدیم دو بمب باقیمانده دقیقاً وسط ستون نظامی فرود آمده و نفرات و تجهیزات را تار و مار کرده بود. ظاهراً این دو، سهم آنها بود و ما از آن بی‌خبر بودیم. این فیلم دو هفته متوالی از برنامه ارتش شبکه یک سیما در آن زمان پش شد و مرهمی بود بر دل سوخته‌ی آنان که از حملات وحشیانه ایادی صدام آزرده خاطر شده بودند.

راوی: «محمدرضا خالقی»

 

برای مطالعه «خاطرات خلبانان» لطفاً اینجا را کلیک کنید.

  • آزاده بوشهری

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی