شهدای بوشهر

Memories of Bushir Martyrs

شهدای بوشهر

Memories of Bushir Martyrs

شهدای بوشهر

سردار جنگهای نامنظم شهید علیرضا ماهینی

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
آخرین نظرات

در بهشت و جهنم مرگ وجود دارد؟

شنبه, ۲۲ مهر ۱۳۹۶، ۰۳:۰۴ ق.ظ

بهشت و جهنم

 

در قیامت کبری که عالمی است پس از عالم برزخ، همه انسانها از اولین تا آخرین جمع شده و وارد مرحله جدیدی از زندگی و حیات می شوند و به پاداش و یا جزای اعمال و رفتار زندگی دنیایی خود می رسند....

آیات قرآن، روایات و دلایل عقلی بر این اتفاق دارند که در قیامت کبری (پس از رفتن انسانها به بهشت یا جهنم) مرگ وجود ندارد. قرآن قیامت را به هفتاد اسم می خواند که هر کدام به یک جنبه و خصوصیت آن اشاره دارند. مثلاً از آن جهت که همه انسانها و موجودات در آن محشور می شوند «روز حشر» نام دارد و از آن جهت که همیشگی است و مرگ در آن راه ندارد «یوم الخلود» نام دارد. این نام در سوره مبارکه (ق) آمده است.

علاوه این که قرآن، بیش از 70 بار، اهل بهشت و جهنم را با صفت خلود و جاودانگی نام می برد. که برای نمونه دو آیه قرآن را بیان می کنیم:

«آرى، کسانى که کسب گناه کنند و آثار گناه، سراسر وجودشان را بپوشاند، آنها اهل آتشند و جاودانه در آن خواهند بود». (بقره، 81)

«و آنها که ایمان آورده و کارهاى شایسته انجام داده‌‏اند، آنان اهل بهشتند و همیشه در آن خواهند ماند». (بقره، 82)

در روایات هم بیان شده که در قیامت مرگ وجود ندارد. از جمله علامه مجلسی در جلد هشتم بحار الانوار (باب 26) احادیث متعددی نقل می کند که مرگ را به صورت گوسفندی در مقابل اهل بهشت و جهنم سر می برند. از جمله آن روایتی است که از پیامبر (صلی الله علیه و آله) نقل شده که فرمودند: «وقتی خداوند اهل بهشت را وارد بهشت و اهل جهنم را وارد جهنم کرد، مرگ مانند گوسفندی آورده می شود و در جلوی چشم آنها، آن را ذبح می کنند. بعد منادی ندا می دهد یا اهل الجنة خلود فلا موت یا اهل النار خلود فلا موت. یعنی در قیامت دیگر مرگی وجود ندارد بلکه خلود و جاودانگی هست».

«اسلام کوئست»

  • آزاده بوشهری

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی