شهدای بوشهر

Memories of Bushir Martyrs

شهدای بوشهر

Memories of Bushir Martyrs

شهدای بوشهر

سردار جنگهای نامنظم شهید علیرضا ماهینی

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
آخرین نظرات

آیا قبل از ظهور افراد صالحی وجود دارند؟

جمعه, ۳۱ شهریور ۱۳۹۶، ۰۳:۰۴ ق.ظ

آیا با «پر شدن زمین از ظلم و ستم» قبل از ظهور حضرت مهدی (عج)، وجود افراد صالحی که یاور آن حضرت و وارث زمین باشند، معنایی خواهد داشت؟...

پاسخ

در روایات متعددی در مورد امام زمان (عج) آمده است که آن‌ حضرت زمین پر از عدل و داد می‌کند، همان گونه که از ظلم و ستم پر شده است: «الَّذِی یَمْلَأُهَا عَدْلًا کَمَا مُلِئَتْ‏ ظُلْماً وَ جَوْرا». در مورد این روایت تذکر چند نکته لازم است.

1. پر شدن زمین از ظلم و ستم به معنای ظالم بودن همه مردم نیست، بلکه به معنای حاکمیت روابط ظالمانه، غلبه عوامل فساد و کثرت وجود اسباب گمراهی در جوامع است. چنان‌ که در همان روایاتی که این معنا در آنها آمده بیان می‌کند که در حال غیبت امام (عج) هر چند عده‌ای در گمراهی و ضلالت قرار دارند، ولی عده‌ای دیگر در مسیر هدایت هستند.

2. در آیه یا روایتی نیامده است که همه مردم در هنگام ظهور امام زمان (عج) صالح هستند تا گفته شود بین فساد کامل قبل از ظهور و صلاح کامل بعد از ظهور دو مضمون تعارض و ناسازگاری وجود دارد.

3. هر چند در آیه و روایتی نیامده است که مردم در هنگام ظهور امام زمان (عج) صالح هستند، اما آنچه به لحاظ نظری می‌توان گفت این است که مردم زمان ظهور باید قابلیت پذیرش حکومت امام را داشته باشند (شاید صالح بودن در متن پرسش به همین مطلب باشد). به نظر می‌رسد شایستگی برای پذیرش حکومت امام (عج)، نه تنها با غلبه ظلم و جور منافات ندارد، بلکه غلبه ظلم و جور می‌تواند تحقق بخش این شایستگی در عموم مردم باشد زیرا مردمی که همه نوع حکومت‌ها را تجربه کردند و از همه آنها ناامید شدند، از اعماق روح و به لحاظ فطرت خود، توجه به قدرت مافوق مادی و جنبه‌های معنوی پیدا می‌کنند. این خواهش هر چند در همه عصرها در فطرت انسان‌ها وجود دارد، ولی سختی‌های هنگام ظهور امام (عج) زمینه بروز و ظهور این جنبه فطری را بیشتر فراهم می‌کند.

«اسلام کوئست»
  • آزاده بوشهری

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی