شهدای بوشهر

Memories of Bushir Martyrs

شهدای بوشهر

Memories of Bushir Martyrs

شهدای بوشهر

سردار جنگهای نامنظم شهید علیرضا ماهینی

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
آخرین نظرات

چه عجب در خانه هستی؟

يكشنبه, ۵ شهریور ۱۳۹۶، ۰۴:۳۴ ق.ظ



خاطره ای از شهید محمد فشنگ ساز

کلاس سوم دبیرستان که بود ما رفته بودیم مشهد، زمانی که از مشهد آمدیم صبحی بود که محمد در را برای ما باز کرد. من تعجب کردم که آن وقت روز در خانه است. از او سئوال گرفتم که چه عجب در خانه هستی؟ گفت: «از سپاه درآمده ام و می خواهم درسهایم را ادامه بدهم». البته این ظاهر قضیه بود. اصل قضیه این بود که سپاه با رفتن محمد به جبهه بخاطر سن کمش موافقت نمی کرد. البته این موضوع را به ما نمی گفت.

رفت کلاس چهارم دبیرستان ثبت نام کرد و چند تا کتاب هم گرفت و چند وقتی هم به سر کلاس رفت. کم کم برنامه رفتن به جبهه را مطرح کرد. تا یک روز نهایتأ  از پدرش برای رفتن به جبهه اجازه گرفت. پدرش گفت: «برادرت سرباز است، اگر تو هم بروی مادرت تنها می ماند» ‏و یک مقدار برای او بهانه آورد ولی او قبول نمی کرد و مصمم برای رفتن به جبهه بود.

در همان شب سوار موتور شد و با دوستانش خداحافظی کرد. یادم است، آمد پیش من و گفت: «مادر اگر صبح برای نماز صبح من را صدا می زنی تا امشب خانه بمانم و گرنه می روم در پایگاه کنار دوستانم می خوابم». به او گفتم: «برای نماز صدایت می زنم. اما اگر می خواهی پیش دوستانت بروی باید از پدرت اجازه بگیری». از پدرش اجازه گرفت رفت و برگشت.

صبح برای نماز او را بیدار کردم، چای و آش هم آماده کردم برای صبحانه، بعد که دوستانش آمدند، برای صبحانه آنها را تعارف کردم ولی نپذیرفتند و گفتند در راه می خوریم. بعد خداحافظی کرد و رفت. دوباره برگشت و گفت: «می دانی چه شده»، گفتم: «نه»، گفت: ‏«از پدرم خداحافظی نکردم». با پدرش خداحافظی کرد و رفت. باز به درب حیاط که رسید دوباره برگشت و گفت: «مادر کلید موتور و ساعتم را روی یخچال گذاشتم اگر حسن جمعه آمد سفارش بده که موتور را روشن کند تا باطری آن نخوابد». بعد خداحافظی زد و رفت.

5 ‏محرم رفت و 28 ‏روز بعد یعنی 8 ‏صفر شهید شد. وقتی محمد شهید شد کسی چیزی به ما نگفت، تا اینکه خبر شهادت محمد را به پدرش دادند و گفتند که جسد او مفقود شده است.

راوی: «مادر شهید محمد فشنگ ساز»

 

برای مطالعه «خاطرات مادران شهدا» لطفاً اینجا را کلیک کنید.



  • آزاده بوشهری

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی