شهدای بوشهر

Memories of Bushir Martyrs

شهدای بوشهر

Memories of Bushir Martyrs

شهدای بوشهر

سردار جنگهای نامنظم شهید علیرضا ماهینی

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
آخرین نظرات

نقش مردان در عفت زنان

دوشنبه, ۳۰ مرداد ۱۳۹۶، ۰۳:۰۷ ق.ظ


همه ما آرزو داریم جامعه ای عفیف و عاری از هر گونه بی حیایی داشته باشیم. اما جالب اینجاست که اکثریت قریب به اتفاق مردم، تنها راه ایجاد چنین حالتی را حفظ حجاب توسط زنان دانسته و حجاب را تولید کننده انحصاری عفاف می دانیم. غافل از آن که حجاب که قرار است محافظ عفاف باشد خود نیاز به محافظت و نگهداری دارد و اگر پشتوانه های حجاب تولید نشوند و در جامعه وجود نداشته باشند، دیگر حجابی نخواهد بود که بتواند سطح عفاف را در جامعه گسترش دهد.

تقلیل پیدا کردن مسئله به صرف مسئله حجاب و تلاش یک جانبه به مسئله حجاب، کار را برای ما سخت کرده است. ناگفته نماند که اعتقاد ما بر این نیست که بدون حجاب می شود عفاف را گسترش داد، چرا که حجاب لازمه این امر است ولی حجاب نیاز به پشتیبان و عوامل ایجاد دارد.

با کمال تاسف باید گفت آنچه که این روزها از وضعیت ظاهری بسیاری از زنان جامعه مشاهده می شود، تنها به خود ایشان مربوط نمی شود و آنچه که می تواند تا حد زیادی در کم و کاست پوشش از سوی ایشان موثر باشد نقش مرد و غیرتمندی او در این امر است.

غیرت عبارت است از تنفر طبیعی انسان از مشارکت دیگران در چیزی که محبوب اوست که وجود این صفت انسان را به حفظ آنچه که مسئول حفاظت از آن است وا می دارد. به عبارت دیگر، غیرت یعنی احساس مسئولیت مرد در قبال خانواده و ناموس خود، احساس تعلق به آنها و از مسیر مهربانی و عقلانیت به رفع احتیاجات پرداختن از جانب اوست. لذا می توان گفت غیرت همان محافظ عفاف است. فردی که خود عفیف است و میل به گناه را در خود کنترل می کند، اوست که می تواند نگهبان خانواده بوده و برای حجاب در این نهاد کوچک اجتماع، راهبرد تعیین کند و در ایجاد عفاف در خانواده اش نیز موثر باشد.

ما بر این موضوع که خانم ها در از بین بردن یا به وجود آوردن عفاف از مردها موثرتر هستند اتفاق نظر داریم. اما گویا تصور می کنیم هر که موثرتر است مسئول نیز هست در صورتی که این گونه نیست.

ولی این حجاب چگونه به وجود می آید؟ وقتی مردی نسبت به حجاب همسر خود تعلق خاطر نداشته باشد، مردهایی که برای پز دادن اجتماعی، به همسران خود سفارش به کم کردن حجاب می کنند، آرایش کن که من توسط تو به دیگران اعلام شخصیت کنم، یعنی توسط همسرش برای خود جایگاه اجتماعی تعریف می کند، که این یکی از آسیبهای زمان ما شده است. تا وقتی که ما به نقش زن معطوف هستیم و به مسئولیت مرد در حوزه تسهیل و به وجود آوردن سبک زندگی عفیفانه در خانواده توجه نمی کنیم مشکل همچنان به قوت خود باقیست و باید بدانیم که حجاب حتما حامی و نگهبان می خواهد. درست است که حجاب حامی و نگهبان عفاف است ولی خود حجاب نیازمند حامی و نگهبان است. اگر ما به محافظ و نگهبانان حجاب توجه نکنیم قطعا به مرور زمان حجاب کم رنگ خواهد شد.

«با حجاب»

 

برای مطالعه مطالب مربوط به «حجاب» لطفاً اینجا را کلیک کنید.
  • آزاده بوشهری

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی