شهدای بوشهر

Memories of Bushir Martyrs

شهدای بوشهر

Memories of Bushir Martyrs

شهدای بوشهر

سردار جنگهای نامنظم شهید علیرضا ماهینی

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
آخرین نظرات

چرا امام رضا (ع) کنار هارون الرشید دفن شد؟

يكشنبه, ۲۸ آبان ۱۳۹۶، ۰۳:۰۹ ق.ظ

امام رضا (علیه السلام)

 

چرا قبر هارون الرشید در سناباد کنار قبر امام رضا (علیه السلام) است؟ مگر پایتختش بغداد نبوده است؟ در آن زمان چگونه به سناباد آمده و آن‌ جا دفن شده است؟ آیا امام رضا (علیه السلام) مدفون شدن خویش در کنار هارون را پیش ‌بینی کرده بود؟....

۱) هارون الرشید در یکی از لشکرکشی ‌های خود در سناباد از دنیا رفت و در همان‌ جا به خاک سپرده شد. ابن جریر طبری در حوادث سال 193هـ.ق چنین می‌نویسد: «در ماه صفر این سال، هارون به گرگان رسید و در آن‌ جا خزانه‌هاى على بن عیسى را که ۱۵۰۰ شتر بود نزد وى آوردند. پس از آن چنان ‌که گفته‌اند در ماه صفر از گرگان به حال بیمارى، سوى طوس حرکت کرد و همچنان آن‌ جا بود تا درگذشت...».

۲) امام رضا (علیه السلام) شهادت و مدفون شدن خویش را در کنار هارون به اطرافیان چنین خبر دادند:

مخوّل سجستانى می‌گوید: وقتی فرستاده مأمون براى بردن حضرت رضا (علیه السلام) به خراسان، به مدینه وارد شد، من در مدینه بودم. آن‌ حضرت به مسجد رفت تا با رسول خدا (صلی الله علیه و آله) وداع کند. چند بار وداع کرد و اجازه مرخصى خواست و هر بار قدمى چند دور می‌شد و باز به سوى قبر مطهّر باز می‌گشت و صدایش به گریه و ناله بلند می‌شد. من پیش رفته و به ایشان سلام کردم. جواب سلام مرا داد و من او را بدین سفر به سوى مأمون تهنیت گفتم، فرمود: «دست بردار و مرا واگذار، من از پیش جدّ بزرگوارم می‌روم و در غربت جان می‌سپارم و در کنار قبر هارون دفن می‌شوم». وی می‌گوید: من به همراه او بودم و او را دنبال می‌کردم تا به خراسان رسید و در طوس از دنیا رفت و در کنار هارون او را به خاک سپردند.

«اسلام کوئست»

 

برای مطالعه «پاسخ به شبهات» لطفاً اینجا را کلیک کنید.

  • آزاده بوشهری

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی