شهدای بوشهر

Memories of Bushir Martyrs

شهدای بوشهر

Memories of Bushir Martyrs

شهدای بوشهر

سردار جنگهای نامنظم شهید علیرضا ماهینی

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
آخرین نظرات

چرا نمی‌توانم دین خود را انتخاب کنم؟

دوشنبه, ۲۲ آبان ۱۳۹۶، ۰۳:۰۷ ق.ظ

پاسخ به شبهات

 

بسیار مطرح شد که «دین» با «شریعت» متفاوت است. دین به اعتقادات می‌گویند و شریعت به حقوق، احکام و قوانین. مقوله دین به بُعد نظری و اعتقادی توجه دارد و شریعت به بُعد عملی. اگر چه ایمان یا کفر، با عمل رابطه و تأثیر مستقیم دارد...

خداوند فرموده: «لَا إِکْرَاهَ فِی الدِّینِ...» (بقره/256)، چون هیچ کس نمی‌تواند عقیده‌ای را به زور بر دیگری تحمیل نماید. نه کسی می‌تواند به زور و اجبار کسی را مؤمن به توحید، معاد، قرآن، ولایت و اسلام نماید، اگر چه شخص شریف پیامبر اعظم (صلوات الله علیه و آله) باشد و نه کسی می‌تواند دیگری را به زور و اجبار به کفر و بدتر از آن دشمنی و عناد با خداوند متعال بکشاند، اگر چه شخص ابلیس لعین باشد.

خداوند به پیامبر اعظم (صلوات الله علیه و آله) فرمود: «فَذَکِّرْ إِنَّمَا أَنْتَ مُذَکِّرٌ * لَسْتَ عَلَیْهِمْ بِمُصَیْطِرٍ» پس تذکر ده که تو تنها تذکر دهنده‏‌اى * تو را بر آنان تسلطی نیست. (الغاشیة 21 و 22) و راجع به ابلیس و سایر شیاطین جن و انس نیز فرمود: بر کسی تسلط ندارند، بلکه تسلط آنان فقط بر کسانی است که خودشان ولایت و سرپرستی آنها را می‌پذیرند: « إِنَّهُ لَیْسَ لَهُ سُلْطَانٌ ...» (النّحل، 99 و 100)

بنابراین:

یک) در دین یعنی اعقتادات و باورها، هیچ اجبار و اکراهی نیست، بلکه هر کسی هر دینی دارد، خودش انتخاب کرده است.

دو) چنین نیست که اگر کسی ایمان به الله و معاد آورد، نادان، ابله و سفیه باشد و انتخابش کورکورانه باشد و هر کس این حقایق روشن را نشناخت و باور نکرد، بسیار روشنفکر و اصلاح‌ گرا باشد و اگر موضوع با عقلانیت سنجیده شود، عکسش صادق است.

سه) لازم است که آیه کامل خوانده شود، نه این که تجزیه و مُثله شده و فقط چند کلمه از آن مستمسک قرار گیرد. در آیه به ایمان به الله و کفر به طاغوت تصریح شده است.

«پایگاه پاسخگویی به شبهات»

 

برای مطالعه «پاسخ به شبهات» لطفاً اینجا را کلیک کنید.

  • آزاده بوشهری

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی