شهدای بوشهر

Memories of Bushir Martyrs

شهدای بوشهر

Memories of Bushir Martyrs

شهدای بوشهر

سردار جنگهای نامنظم شهید علیرضا ماهینی

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
آخرین نظرات

چرا خداوند را باید پرستید؟

شنبه, ۲۷ آبان ۱۳۹۶، ۰۳:۰۳ ق.ظ

عبادت

 

آیا معنا و مفهوم «عبادت = پرستش»،‌ انجام اعمالی چون نماز، روزه، رکوع، سجده و ...، می‌باشد؟ اگر چنین باشد که باید گفت: «پرستش مسافرانی که نماز شکسته می‌خوانند، یا بیماران و مسافرانی که روزه نمی‌گیرند، یا غیر مستطیع‌ها که به حج نمی‌روند، نیمه و ناقص می‌باشد»، یا باید پرسید: پس چرا فرمود: «وای بر نماز گذارانی که اهمال می‌کنند و یا برای ریا و مردم فریبی نماز می‌خوانند؟». فَوَیْلٌ لِلْمُصَلِّینَ * الَّذِینَ هُمْ عَنْ صَلَاتِهِمْ سَاهُونَ * الَّذِینَ هُمْ یُرَاءُونَ (الماعون/4 تا 6)....

عبادت یا پرستش، در اصل یعنی «وابستگی» که هدف قراردادن و حرکت به سوی هدف را ایجاب می‌کند و هر حرکتی باید در مسیری خاص و پیرو قوانین خاصی باشد، پس «اطاعت» را ایجاب می‌نماید. حال خواه وابستگی (بندگی) نسبت به خداوند متعال باشد، یا شهوات گوناگون (شهوت جنسی، شهوت مال، قدرت، شهرت و ...)، یا سایر فراعنه و طواغیت (إله‌های کاذب) درونی و بیرونی. حتی ممکن است کسی وابسته و عبد خرافات خود باشد.

غیر خداوند خالق، همگان و از جمله انسان‌ها مخلوق هستند، و هیچ مخلوقی «غنی» نیست، و هر فقیری محتاج و نیازمند و وابسته (عبد = بنده)ی «غیر» است. بنابراین، تمامی مخلوقات، ذاتاً و فطرتاً «عبد – بنده»‌ی غیر می‌باشند، پس انسان در اصل وجود خود، موجودی «زنده و پرستنده» می‌باشد و این وابستگی و بندگی، تا وقتی او «هستی، کمال و غنی محض» نگردیده – که هیچ ‌گاه نمی‌گردد – با او عجین است، چرا که در وجودش سرشته شده است، یعنی اساساً «عبد» خلق شده است.

حال که انسان مخلوق است و خالقی دارد- پس ذاتاً «عبد = بنده» است و وابسته به غیر می‌باشد- چیزی یا کسی را کمال مطلوب و محبوب [هدف] قرار می‌دهد و با تمام وجود در جهت تقرب به او [آن] حرکت می‌کند - و بالاخره آن که با همان هدف تعریف می‌شود، چرا که صبغه‌ی او را به خود می‌گیرد [به شکل وسیله‌ی شهوت، ابزار تولید، نردبان یا حمّال دیگران ... و یا خلیفة الله در می‌آید]؛ پاسخ به این پرسش‌ها که «چرا پرستش کنیم – چه کسی یا چه چیزی را بپرستیم – چرا باید خداوند سبحان را بپرستیم»، روشن و معلوم (علم مشهود) می‌گردد.

«پایگاه پاسخگویی به شبهات»

 

برای مطالعه «پاسخ به شبهات» لطفاً اینجا را کلیک کنید.

  • آزاده بوشهری

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی