شهدای بوشهر

Memories of Bushir Martyrs

شهدای بوشهر

Memories of Bushir Martyrs

شهدای بوشهر

سردار جنگهای نامنظم شهید علیرضا ماهینی

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
آخرین نظرات

انهدام پالایشگاه الدوره بغداد

يكشنبه, ۲۳ مهر ۱۳۹۶، ۰۳:۳۱ ق.ظ

هواپیمای جنگی ایران

 

خاطرات خلبانان دفاع مقدس

ابتدای جنگ سیستم‌های پدافندی دشمن در برابر حملات پی در پی برون مرزی ما موفقیت قابل ‌توجهی نداشتند. بالاخره یک روز خبر رسید که از این پس سیستم‌های مزبور توسط متخصصین روسی کنترل می‌شوند. از این رو توصیه شد بیشتر مواظب باشیم...

در همین دوران مأموریتی برای انهدام پالایشگاه الدوره بغداد به یک دسته چهارفروندی داده شد که لیدری آن بر عهده‌ی سروان غلامعلی خجسته ‌نیکو بود و من در کابین عقب بودم.

بعد از بلند شدن، متوجه نقص در دستگاه ناوبری INS شدیم. با توجه به تجربه قبلی و طی کردن این مسیر در مأموریت‌های گذشته، تصمیم گرفتیم با استفاده از تکنیک نقشه‌ خوانی و تطبیق آن با زمین لیدری این ماموریت را ادامه دهیم.

برابر برنامه‌ی زمان‌ بندی شده، روی تأسیساتی رسیدیم که خیلی شبیه به تأسیسات نفتی بود. طبق طرح از دسته پروازی جدا شده و بمب‌ها را روی هدف ریختیم. لحظاتی بعد متوجه شدیم کمی دورتر یک تأسیسات نفتی با مخازن بزرگ در مقابلمان قرار دارد. فوراً به سه فروند دیگر اطلاع دادیم که از هدف قرار دادن تأسیسات بمباران شده، انصراف و در ادامه‌ی مسیر به هدف اصلی حمله کنند. خوشبختانه سه فروند دیگر پالایشگاه‌ الدوره را به خوبی هدف قرار داده و خسارت سنگینی به آن وارد کردند. گرچه آتش پدافند منطقه خیلی شدید بود، اما با عنایات الهی سالم به پایگاه برگشته و فرود آمدیم.

از این که اشتباه کرده و هدف اصلی را نزده بودیم، با خودمان کلنجار می‌رفتیم و خیلی ناراحت بودیم. طبق معمول آن زمان، شب نشستیم پای خبر رادیو بی‌بی‌سی ببینیم از اوضاع و احوال جنگ چه می‌گوید که شنیدیم گفت: «امروز دو مجموعه تأسیساتی شامل مجتمع پتروشیمی در حال احداث و تأسیسات پالایشگاه الدوره بغداد مورد حمله هوایی جنگنده‌های نیروی هوایی ایران قرار گرفتند و خسارت سنگینی به آنها وارد آمد».

از این‌ که فهمیدیم به اشتباه تأسیسات مهم پتروشیمی را هم زده‌ایم، خیلی خوشحال شدیم و آن شب خواب راحتی کردیم.

راوی: «محمدرضا خالقی»

 

برای مطالعه «خاطرات خلبانان» لطفاً اینجا را کلیک کنید.

  • آزاده بوشهری

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی