شهدای بوشهر

Memories of Bushir Martyrs

شهدای بوشهر

Memories of Bushir Martyrs

شهدای بوشهر

سردار جنگهای نامنظم شهید علیرضا ماهینی

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
آخرین نظرات

«السلام علیک یابن الحسن و الحسین» یعنی چه؟

پنجشنبه, ۶ مهر ۱۳۹۶، ۰۳:۰۳ ق.ظ

چرا در زیارت اول مطلقه امام حسین (علیه السلام) به حضرت علی اکبر (علیه السلام) خطاب می شود: «السلام علیک یابن الحسن و الحسین»؟...

پاسخ

از پرسش مذکور می توان از منظر و روش های مختلف پاسخ داد. مثلاً از منظر اهل لغت، از طریق تحلیل اخلاقی و عرفانی که با هدف قرآن کریم نیز هماهنگ است.

1. «ابن» در کتاب های لغت به چند معنا آمده است:

الف) پسر

ب) تابع و پیرو خاص          

پ) مسافر ( ابن السبیل) و...

طبق معنای دوم (تابع و پیرو خاص) «ابن» در جمله ی «السلام علیک یابن الحسن و الحسین» به معنای پیرو ویژه و ممتاز است که به طور کامل از صفات والای آن دو امام پیروی می کرده و با توجه به این که هر گلی عطری خاص دارد، حضرت علی اکبر (علیه السلام) حلم و صبر را از عمویش امام حسن (علیه السلام) و شجاعت و فداکاری را از پدر گرامیش آموزش دیده بود.

روشن است که طبق این معنا، در «ابن» مفهوم ارزشی برتری نسبت به فرزند جسمانی و صلبی گنجانده خواهد شد و در این صورت ترجمه ی این جمله چنین می شود: «سلام خدا بر تو، ای کسی که پیرو خاص حسن و حسین هستی».

2. از منظر معارف اخلاقی اسلام، «ابن» و «ابنا» تنها فرزند پسر و پسران صلبی و جسمانی نیستند. هم چنان که پدر تنها صلبی و جسمانی نیست، بلکه «اب» در مفهومی فراگیر به کار رفته، آن جا که در روایتی اخلاقی و حکیمانه آمده است: «الآباء ثلاثة اب ولدک و اب علمک و اب زوجک»، پدران سه قسم اند: 1. پدر جسمانی 2. پدر آموزشی 3. پدر همسر (زوجة).

و نیز در قرآن کریم آمده است: «و آن گاه که به آنها گفته می شود پیروی کنید آنچه را که از سوی خداوند، نازل شده، می گویند: ما پیروی می کنیم آنچه را که پدرانمان را طبق آن یافتیم». (بقره/ 170)

در تفسیر مواهب الرحمن آمده است: «مراد از آبا در این آیه، بزرگان قوم و مربی ها و پدران است... و دلیلش آیه ی شریفه 67 سوره ی احزاب است که می فرماید: «پروردگارا به طورحتم ما پیروی از آقایان و بزرگانمان کردیم پس ما را گمراه کردند».

همچنین در تفسیر روح المعانی چنین آمده است: ولادت بر دو قسم است: 1. صوری و ظاهری 2. معنوی...، و ولادت معنوی به حسب تفاوت استعدادها ارزیابی می شود و کلام حضرت عیسی (علیه السلام) که فرمود: «لن یلج ملکوت السموات من لم یولد مرتین»، کسی که دوبار متولد نشود قدرت ورود به ملکوت آسمان ها را هرگز نخواهد داشت، به همین مطلب اشاره دارد.

و ظاهراً از همین باب است که در قرآن کریم «اب» در معنای عمو به کار رفته؛ یعنی ابن الأخ «فرزند برادر» به جای فرزند خود شخص قرار داده شده است. آن جا که فرمود: «آن هنگام که حضرت ابراهیم (علیه السلام) به عمویش گفت: ای عمو عبادت مکن بتی را که نه می شنود و نه می بیند و نه هیچ یک از نیازهایت را رفع می کند». در این آیه «ابت» به معنای عمو است نه پدر، زیرا مسلم است که پدران انبیا بت پرست نبودند.

«اسلام کوئست»

 

برای مطالعه «عاشورای حسینی» لطفاً اینجا را کلیک کنید.
  • آزاده بوشهری

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی