شهدای بوشهر

Memories of Bushir Martyrs

شهدای بوشهر

Memories of Bushir Martyrs

شهدای بوشهر

سردار جنگهای نامنظم شهید علیرضا ماهینی

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
آخرین نظرات

کی گفته باید چادر سر کنه؟ (4)

يكشنبه, ۳۰ مهر ۱۳۹۶، ۰۳:۰۴ ق.ظ

حجاب
 

چگونه چادری شدم؟ (قسمت چهارم)

حامد سرشو به علامت نه تکون داد و گفت: «اگه منظورتون از هر چی می کشین حجابه که باید بگم من حجابو واجب نکردم». بابا با طعنه گفت: «بله، شما که پُخی نیستی، آخوندا واجب کردن، احمقایی هم باور کردن». حامد با ناراحتی گفت: «نه بابا جان، آخوندا هم از خودشون درنیاوردن، خدا واجب کرده، دلایلش هم هزار بار گفتن، برید تحقیق کنید». بابا با حالت مسخره گفت: «شما که تحقیق کردی بگو مام استفاده کنیم»....

حامد گفت: «دلیل که زیاد داره، دلیل اولشم عقله». بابا گفت: «والا عقل ما که نمی فهمه، شما که عقلتون درک و شعورش این قدر بالاست بفرمایید». حامد گفت: «عقل میگه باید جلوی ضرر رو گرفت، درست؟». بابا با بی اعتنایی سری تکون داد. حامد ادامه داد: «از نظر علمی ثابت شده که وقتی زن بدون حریم و بدون مانع دید وارد جامعه میشه، راندمان کاری، راندمان تحصیلی، راندمان سطح رضایت از زندگی و کلاً راندمانهای پیشرفت جامعه ضربه جدی میبینه، چرا؟ چون فرصتها و سرمایه‌ها صرف لذتجوییها میشه و هدر میره. این یه ضرر فوق‌العاده بزرگه، فوق‌العاده بزرگ، اونم برای یه کشور جهان سومی که تازه افتاده رو دور، اما همه چیز اینجا تموم نمیشه، کم‌کم یه ملت فعال و پرتلاش تبدیل میشه به یه ملت حیوان صفت و بی‌مایه که محور زندگی مردهاش فقط میشه چشیدن طعم زنهای مختلف و بعد از مدتی رها کردن اونا، ینی تمام زندگیشون میشه حال کردن با این و اون. زندگی زنهاش هم خلاصه میشه تو خودآرایی و جذب کردن مردهای بیشتر و این هم ضربه‌ای که غیر قابل جبرانه و نسل به نسل هم متاسفانه منتقل میشه، همین دو تا ضرر سنگین کافیه که دنیا و آخرتِ یه جامعه رو به باد فنا بده، دنیاشونو که به بطالت و گناه میگذرونن و تو چشم همه دنیا میشن یه مشت حیوون شهوتی نه یه ملت متمدن، آخرتشون هم که معلومه، اینا دو تا از دلیلای عقلیِ لزوم حجاب بود که من بلد بودم. همین دلایل باعث شده که حتی تو همون کشورای غربی که ما خیال می کنیم همه چیز آزاده، پوشش سالم و غیر سالم تعریف بشه، چون اونا هم عقل دارن. مثلاً توی دانشگاههای مهم دنیا ضوابط پوشش، سفت و سخت اجرا میشه. فقط کافیه تو اینترنت سرچ کنین  ضوابط پوشش در دانشگاههای جهان، دلایل دیگه ای هم هست، مثلاً اینکه تو هر تمدنی تو تاریخ بگردین، زنهای مورد احترامشون پوششی داشتن که بدنشون رو کمتر نشون بده. نزدیکترین تمدن همین تمدن ایران باستانه که اگه توی کتیبه‌هاش دقت کنین، خودتون می بینین. البته به کتیبه‌های خود اون دوران دقت کنین، نه به فیلمای هالیوودی که درمورد اون روزگار ساخته شده و نه به نقاشیهای تخیلی بعضیا...».

سکوت جالبی حاکم شده بود، باورش سخت بود اون بابایی که تا چند دقیقه ی پیش داشت داد و بیداد می کرد و می خواست حامد رو قیمه قیمه کنه تا عبرتی بشه برای همه، حالا داشت مثل یه دانشجو گوش می داد. البته طلبکارانه و مغرور بهش نگاه می کرد و سعی می کرد چیزی معلوم نشه. مامان هم کنار بابا به دیوار تکیه داده بود و حتی حاضر نبود برای شستن لیوان خالی آب قند هم به آشپزخونه بره. سامان هم که از شنیدن این مدل حرفا خجالت می کشید سرش رو پایین انداخته بود، ولی تابلو بود که گوشاش با حامده.

از اینکه بالاخره یکی داشت ازم دفاع می کرد خیلی خوشحال بودم. یه چیزی که برام سئوال بود این بود که چرا وقتی من این حرفا رو می زدم هیچکس قبول نمی کرد.

حامد گفت: «این در مورد اصل پوشش و حجاب، پس هر عاقلی قبول داره که اصل پوششِ سالم و حجاب باید باشه، اما همه دعواها و اختلافا سرِ محدوده پوشش و حجابه. این دعواها از قدیم هم بوده، از قبل از اسلام. تا آخرم هست. معمولا هر تمدنی یه نوع حجاب رو الزامی کرده و هر موقع که دو تا تمدن مختلف با هم روبه‌رو می شدن این درگیریها هم پیش میومده. حالا هم که فرهنگ غرب با زحمت‌های یه مشت غربزده بیچاره  وارد ایران شده این بحثا پیش اومده و الّا قبلا اینطور نبوده. مثلاً تو ماجرای کشف حجاب، زنها و دخترای زیادی برای از دست ندادن حجابشون خودکشی کردن یا تو خونه خودشونو حبس کردن یا مهاجرت کردن به روستاها و یا...».

همه سر تا پا شنونده شده بودن. خود منم متمرکز شده بودم رو حامد و حرفاش. تو این مدت نامزدیمون کم و بیش متوجه شده بودم خوب حرف میزنه ولی دیگه اینجوریشو ندیده بودم. تو اون لحظات شاید اگه کسی منو می دید خیال می کرد فقط دارم گوش میدم ولی در واقع من داشتم با کلمه کلمه‌ی حرفاش عشقبازی می کردم.

بابا صداشو تو گلو انداخت و گفت: «شما جواب منو ندادی، من دارم می گم کی گفته این باید چادر سر کنه؟ اینو بگو».... (ادامه دارد)

«حریم آسمانی»

 

برای مطالعه «حجاب» لطفاً اینجا را کلیک کنید.

  • آزاده بوشهری

نظرات  (۱)

  • محمدباقر قنبری نصرآبادی
  • قلم بسیار روان است.
    عالی
    پاسخ:
    ممنون از نگاهتون به این مطالب

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی